Напишете дума/думи за търсене

Проблемно поведение в училище? Ето как да подходите

Телефонът звъни и отново е класният ръководител на вашето дете. Поглъща ви усещането на тревога и в ума ви веднага изплува въпросът какво ли е станало този път.

Следва среща при директора, която ви кара да се чувствате неудобно и засрамени. За пореден път се питате къде сте сбъркали в подхода си на възпитание.

Причините децата да показват неподходящо поведение в училище могат да бъдат различни. Някои поемат ролята на "клоун на класа" или на "агресор", за да прикрият трудности в усвояването на материала. По-малките често не умеят да изразят ясно своите притеснения, докато по-големите опитват да прикрият неуспехите си чрез поведение, което отдалечава вниманието от техните трудности.

Когато получите поредното обаждане от учителя, се опитайте да съберете колкото може повече информация за конкретното поведение. Попитайте за ситуации като:


- Какви точно са проблемните му действия в различни моменти – в час, в междучасието или по време на физкултура?
- Как реагира на околните деца и подтиква ли ги да го следват?
- Опитва ли се да привлече вниманието на съучениците чрез поведението си?
- Има ли проблеми с учебния материал или показва хиперактивност и импулсивност?

След като съберете необходимата информация, проведете разговор с детето, дори да срещнете съпротива от негова страна. Попитайте защо, според него, учителят ви е потърсил?

След като изясните проблемите, е важно да започнете работа по всяка конкретна ситуация. Един от най-ефективните методи за справяне с неподходящо поведение е замяната на лошите навици с положителни. Тази техника може да се приложи и при корекция на проблемното поведение в училище.

Най-често срещаните предизвикателства в клас включват викане, прекъсване на учителя или досаждане на съучениците. Говорете с преподавателя за координиране на действията ви – вие вкъщи, а той в училище. Важно е детето да разбере, че трябва да бъде част от екипа – родители, учител и то самото – за да преодолее трудностите. Възможно е също така поведението да е свързано със затруднения в разбирането на материала, така че е важно да разберете кои предмети го затрудняват. Ако се установят такива, консултирайте се с училищния психолог или потърсете помощ от частен учител.

Ако детето скучае и затова създава проблеми, може да се помисли за повече задачи или допълнителни отговорности, които да го ангажират. Понякога тези, които се справят бързо с материала, могат да помогнат на съучениците си или да бъдат ангажирани с други дейности в класната стая.

Ако имате подозрения за хиперактивност или дефицит на внимание, потърсете консултация със специалист. Освен това, работете с детето по конкретни сценарии, за да го подготвите как да реагира, когато е подложено на натиск от съученици.

За изграждане на здрави приятелства, насърчете го да участва в извънкласни дейности като спорт, където може да намери съмишленици. Това ще намали времето за потенциални бели и ще му помогне да изгражда позитивни отношения с други малчугани.

Когато проблемът е отказът да следва напътствия, приложете подходящите родителски тактики – насърчение и похвали, а при нужда и последствия, ако поведението не се подобри. В случай че положителните методи не доведат до резултат, е важно да се въведат ясни правила и граници, съпроводени с последствия при неспазването им. Наказанията обаче трябва да бъдат справедливи и съответстващи на провинението, като винаги се стремите да запазите уважението и доверието между вас.

Например, ако детето отказва да изпълнява указанията на учителя, можете да ограничите някои от неговите привилегии, като времето за електронни игри или гледане на телевизия, докато не покаже подобрение в поведението. Важно е да обясните защо предприемате тези мерки и какво очаквате от него. Същевременно не пропускайте да похвалите всяко положително развитие, колкото и малко да е, за да засилите мотивацията му за промяна.

Ключът към преодоляването на поведенческите проблеми в училище е в постоянството. Работете заедно с учителите, обсъждайте напредъка на детето и редовно комуникирайте за възможните предизвикателства. Установяването на последователни правила и дисциплина както у дома, така и в училище ще помогне на малчугана да разбере какво се очаква от него и как да се държи в различни ситуации.

И накрая, не забравяйте, че всяко дете има своите специфични нужди и развитие. Процесът на възпитание и изграждане на положителни навици изисква време, търпение и разбиране. Подкрепяйте го, показвайте му, че сте до него, и заедно ще постигнете успех в справянето с трудностите, които се появяват по време на училищното му развитие.

СНИМКИ: Image by freepik

Image by Syeda Saira from Pixabay

Image by Syeda Saira from Pixabay

  • Ключови думи:
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ