Дърпане на косата, ритане, хапене, прищипване и удряне са само някои от начините, по които детето ви изразява себе си и се опитва да упражнява контрол върху заобикалящата го среда.
Вашето мъниче е открило как да предизвиква реакция и иска да го прави отново и отново. Друга причина за това поведение може да бъде, че детето ви развива когнитивните си умения и чрез дърпане на косата, например, се опитва да контролира посоката на конкретна ситуация.
Да кажем, че по-голямата му сестра взема последната бисквитка и то я дърпа, за да я накара да изпищи. Добре е да се намесите и да накарате по-голямото дете да сподели храната с него. Когато действате по този начин, има голяма вероятност следващият път ситуацията да се развие по-благоприятно още в самото начало и да не се стига до протестни действия от страна на по-малкото.
Скубането на собствената коса пък може и да е знак, че детето ви може да е разстроено и тревожно. Може също да показва тип нарушение на контрола на импулсите. Ако се притеснявате, че скубе прекалено агресивно косата си, говорете с педиатъра.
Какво да правите на първо време?
Покажете му, че не работи. Един от ключовите моменти за потискане на агресията на вашето дете е да демонстрирате убедително, че това няма да го доведе до никъде. Ако пренебрегнете действието, поведението ще „работи“ и ще се влоши, когато научи, че дърпането на косата дава резултати. Демонстрирайте безполезността на реакцията.
Например, ако то дърпа косата на друго дете, за да вземе играчка от ръцете му, върнете я, докато му обяснявате, че това не е правилно. Трябва да действате бързо, ако искате тази техника да проработи. Малките деца живеят в момента. Прекъснете неприемливото поведение на мига. Когато го хванете с кичур коса в ръчичката, внимателно го разплетете, след това хванете дланта, задръжте я, докато казвате: „Ние не дърпаме коси, защото това боли.“
Ако малчуганът е по-голям, приложете техниката „тайм-аут на стола“. Останете с него, но не му говорете и не го ангажирайте по време на “наказанието”, което трябва да продължи минута или две. Когато тайм-аутът свърши и настъпи успокоение, обсъдете ситуацията заедно. Важно е да направите това, дори ако то все още няма вербални умения за подробен разговор, защото така демонстрирате, че говоренето, а не дърпането на косата, е начинът за решаване на проблеми.
Не очаквайте чудеса веднага. Малките деца трябва да се учат по трудния начин – като правят нещо отново и отново, докато разберат, че няма да им се размине. Просто бъдете последователни и се опитайте да бъдете стриктни, когато изисквате спазване на правилата. Когато детето ви стане по-развито вербално, го научете да решава проблеми, като говорите чрез алтернативни решения: „Вместо да я дърпаш за косата, какво би могъл да направиш следващия път, когато сестра ти те ядоса?“ Помогнете му да практикува отказ и несъгласие само чрез думи.
Не дърпайте косата му, за да му покажете нагледно какво прави и да го “научите” как се чувстват другите. То скубе коса, защото се опитва да промени нещо – да попречи на сестра си да му вземе играчките, например. Ако направите същото, за да го спрете, вие всъщност го учите, че това е правилният начин да промени поведението на някого. Покажете му нагледно поведението, на което искате да подражава. Използвайте думи, за да изразите нуждите си и така ще го научите да не вреди на другите, без значение колко разочаровано се чувства.
Коментари (0)
Вашият коментар