Начинът, по който детето използва езика и физическото движение, за да общува вербално и невербално, издава най-ранни сигнали за нарушения в развитието.
Следните симптоми са възможни предупредителни признаци за социално или когнитивно забавяне.
Възраст: от 13 до 18 месеца
Предупредителни знаци:
Не се усмихва и не се смее, когато ви гледа
Не вокализира често
Не произвежда повече от един съгласен звук в низове от бърборене
Не ви сочи и не ви показва неща, които го/я интересуват
Не отговаря на името си
Не реагира на звуци (звънене на телефона, глас на татко и т.н.) с разпознаване
Не прави жестове, за да комуникира (например махaнe с ръка за чао)
Не ви позволява да разберете какво иска или не иска
Не участва в социални игри
Не имитира действия и не се опитва да имитира реч или песни
Не играе с различни играчки като блокчета, книги, кукли, коли и други
Възраст: от 19 до 24 месеца
Предупредителни знаци:
Не взаимодейства с другите по време на игра (например показване, раздаване, търсене на реакция)
Не разпознава снимки на познати предмети или хора чрез посочване или устно етикетиране
Не участва в игра на въображение (например хранене на кукли или животни, разбъркване)
Възраст: от 25 до 30 месеца
Предупредителни знаци:
Не ви слуша, когато разказвате истории със снимки
Не назовава предмети по картинки
Не следва прости правила
Възраст: от 30 до 36 месеца
Предупредителни знаци:
Не отговаря на въпроси относно скорошни преживявания
Не изразява физически състояния (например аз съм наранен, гладен)
Не следва наставления от две или три части
Не участва в символична игра (например използване на банан за телефон)
Не участва в кратки разговорни обмени, а по-скоро ползва език единствено за задоволяване на нуждите
Не поддържа внимание към конкретна дейност поне 10 минути
Коментари (0)
Вашият коментар