Когато детето достигне училищна възраст, то вероятно се справя по-добре с гнева си и трябва да е по-сдържано, отколкото в предучилищна възраст.
Въпреки това то все още вероятно ще се нахвърля словесно от време на време – особено в случаи на предполагаеми несправедливости (“Защо трябва да си лягам, когато Иван може да остане буден до девет? Мразя те!”). Когато това се случи, малчуганът се нуждае от вашата помощ, за да дешифрира чувствата си, а след това да се справи с тях.
Когато вашият ученик изрече: "Мразя те!" устоявайте на желанието да му кажете, че не го мисли, което омаловажава истинските му чувства. И въпреки че може да се изкушите да отговорите с “Аз те обичам”, това само ще го засрами. Вместо това маркирайте емоциите му, без да ги съдите: “Изглеждаш ядосан. Наистина ли толкова силно искаш да останеш буден по-дълго?”
На тази възраст детето вероятно ще отговори с друг изблик: “Никога не ми позволяваш да стоя до късно” или "Винаги ме караш да си лягам, когато спят само бебетата”. Вместо да “стреляте” с думи в отговор, като: “Да, така правя!" или "Не ти позволявам, прав си” продължете да му помагате да изрази чувствата си: “Иска ти се да можеш да останеш буден до по-късно. Трудно е да си легнеш, когато знаеш, че другите деца все още са будни. Това е трудно. Разбирам те”
След това повторете границите си, но му помогнете да проучи възможностите си в рамките на тези граници: “През седмицата, когато ходиш на училище, времето за лягане е в осем, в противен случай няма да си отпочинал сутринта. Но можеш да почетеш книга в леглото за известно време или мога аз да ти почета. Кое предпочиташ?”
Въпреки че словесните нападки на вашето дете могат да бъдат нараняващи, направете всичко възможно да не ги приемате лично. В крайна сметка то просто копира това, което е видяло, че вие и другите правите в много ситуации – тоест превежда силната емоция в проста дума: “Мразя да чакам автобуса!” или "Мразя, когато телефонът звъни по време на вечеря!" например. Най-важното, напомнете си, че поведението на вашия ученик е нормално и по никакъв начин не показва как той наистина се чувства към вас.
Когато децата изричат "Мразя те", най-вероятно имат предвид "Разочарован и разстроен съм, защото не ми позволяваш да играя с приятелите си навън“ или съответно каквото друго то не е получило в дадения момент, или за нещо, за което е помолило. По този начин детето се опитва да покаже, че не е съгласно с възрастните и че се съпротивлява и противопоставя на родителското решение. Реакция от типа " Знам, че си разстроен сега, но…“ с последващо обяснения защо се налага конкретното решение в дадения момент ще покаже на детето, че родителят не пренебрегва чувствата му. Това е и начин да му се помогне да се научи да изразява чувствата си.
Когато критичната ситуация премине и се успокоите, обсъдете други възможности то да се изразява. Непрекъснато се опитвайте да разширявате речника му, така че следващият път когато иска да ви каже, че не е съгласно с вас, вместо да изрече "мразя те“, да има възможността да изкаже първопричината, поради която е разстроено или не се чувства добре. Тези форми на изразяване ще са далеч по-приемливи и чрез тях детето ще се научи, че може да дава гласност на усещанията си, без да наранява никого.
Независимо, че може да се случи да чуете обезкуражаващото "мразя те" повече от веднъж в живота си от собственото си дете, опитайте се да останете спокойни, търпеливи и обичащи. Знайте, че тази фраза идва, за да ви съобщи,че детето ви се тревожи за нещо, което няма нищо общо с чувствата му към вас. Не го приемайте лично, колкото и да ви е трудно!
Коментари (0)
Вашият коментар