Това е безценно умение за всеки служител, казва д-р Кристина Ненова, координатор детско и младежко участие в Националната мрежа за децата
- Г-жо Ненова, какво кара хората да търсят допълнителна квалификация?
- Темата за мотивацията е сложна и със сигурност за всеки тя е различна. Моите наблюдения и опит сочат, че след завършване на университет и развитие в практиката идва момент, в който настъпват нови предизвикателства. Това кара някои от нас да избираме допълнителна квалификация, така, че да търсим отговори на въпросите, които ни вълнуват и които идват от всекидневната ни работа с хора.
- А кое ни кара да изберем курс в изцяло нова дисциплина или да специализираме там, където сме силни?
- При някои хора нещо се случва - да речем, ражда им се дете със специфични нужди и това е мотивът им да се насочат към помагащите професии. Така избират новата квалификация. Разбира се, не е задължително да е толкова екстремно събитие.
Понякога самото развитие в дадена компания и организация и възможностите, които те предлагат, кара човек да иска да израства професионално. Това го мотивира и той решава да се квалифицира в новата сфера.
Случва се и самите работодатели да предлагат подобен тип възможности, но това много зависи от конкретната работа и компания. Това, което аз си представям често, е, желанието на работодателите да инвестират именно в човешкия фактор.
Живеем във време на технологичен бум. Зависи от сферата, но различен тип проблеми, с които се налага да се справят тези работодатели и служители, ги кара да се адаптират към новата среда. Затова шефовете инвестират в хората си, а служителите - в себе си. Така и двете се развиват.
- Фирмите търсят хора с умения за комуникация, лидерство, работа в екип и емпатия, вместо в съответната сфера. Защо приоритизират тези т.нар. меки качества?
- Искам да обърна внимание на две неща. Едното е фактът, че когато говорим за организации, винаги говорим в крайна сметка за хора и отношения. Как се случва комуникацията в екипа, какво води до определен тип проблем и предизвикателства и как можем да търсим решения. Нещо, което звучи лесно, но всъщност е доста сложно. Всеки екип е много различен. В крайна сметка това се отразява пряко върху работния процес.
Второто е, че този тип умения могат да бъдат усвоявани по различни начини. Наистина все повече университети предлагат курсове по софт скилс. Това са специалности, които ние в Националната мрежа за децата - обединение от над 130 организации, развиваме. Младежката мрежа “Мегафон” дава възможност на децата от доста по-ранна възраст да развиват тези умения. Преминават през конкретни обучения, като целта е да разбират повече за правата, но и възможностите си. Да могат да ги отстояват и прилагат, да подпомагат и други младежи.
Да могат да се поставят на мястото на другия, да се интересуват от него
по подходящ начин, да търсят гледната точка на своите връстници. И да защитават позициите си на най-различни форуми и срещи с политици, бизнесмени, учители, полицаи и други.
- По-лесно ли се усвояват меките умения в младежка възраст. Един човек на моите години (31 - б.а.), ще срещне ли повече трудности?
- Много зависи от човека. Децата и младите хора имат шанс на една по-ранна възраст да развиват тези умения. Аз лично намирам за по-добре да е от рано. Най-вече заради бързите обороти, на които живеем, и технологията. Сякаш
има все по-малко пространство за
хуманитарните науки изобщо в образованието. Или, ако не е по-малко, то поне е недостатъчно пространството за теми, които истински вълнуват младите хора. И трябва да има такива пространства, в които те да могат да ги адресират.
За мен това води постфактум до един етап, в който те могат да изберат да бъдат лидери в своите общности. Могат да изберат да са по-чувствителни, да работят с хора, да се занимават с хора, да се интересуват от социума, от социални каузи. Това са все неща, които технологичният свят не предвижда.
- Ораторското майсторство беше много ценно, но днес не стига. Искат се презентационни умения, за да те вземат на работа. Защо?
- Интервюто за работа е презентация. Вие представяте и промотирате себе си, компанията - колко добър работодател е. А ако имате и презентационни умения освен меките, то вие сте чудесен кадър.
Всички тези меки умения са полезни и от гледна точка на това, че наемайки един нов служител, не просто получаваш неговите умения, а неговата работа кара и останалата част от колектива да работи по-добре.
Отива един лидер, който може да общува. Така се дава пример. Компанията печели освен неговите качества, и това, че той кара другите да дават най-доброто от себе си.
- Тоест той вдига нивото на тези, с които работи.
- Да, със сигурност, така погледнато,
има възможност компанията да спечели и от старите си служители
Най-важно е какво би се случило в едно взаимодействие на въпросния човек с неговите колеги. Как той се поставя в средата, какво може наистина, какво може да адресира от себе си като мисли, като послание. Изобщо какъв тип е.
- Едни се нуждаят от напътствие, пример, насърчаване, а други от заповеди. Защо?
- Преди да станем работници и служители, обикновено сме изминали един некратък път. Били сме част от определена семейна среда. Така че отиваме на работа с багаж, с неща, които сме възприели от общуването в тази среда.
Много често тя се пренася от семейството в училището.
После носим багажа от училище в университета,
там миксираме този и семейния багаж, оставяме част от товара и вземаме нов. Получената смеска е това, което носим на гръб в работата. А тя също добавя и взема.
- Кога да използваме властния подход и кога - мекия, и може ли курс да ни научи на това?
- Аз съм скептична за избора ни, а и научаването. Защото много от тези процеси и това какво хората правят, комуникират, не подлежат на наш контрол. То е в нашето психично несъзнавано, което означава, че ние нямаме представа защо правим обезателно едно или друго.
Нямаме идея защо сме харесали точно даден тип лидерски стил. Защо например сме започнали работа в организация, която е по-скоро по вертикалата, а не по хоризонталата.
Трудно ми е да повярвам, че курс може да научи един лидер да сменя стила си спрямо всеки служител. Не казвам, разбира се, че подобни курсове не са полезни. Всеки човек има право да прецени в кое вижда смисъл и в кое - не.
Коментари (0)
Вашият коментар