Дислексията обхваща около 20% от населението по света. Проблемът се проявява на пръв поглед като затруднение в четенето, писането и смятането.
Тогава се налага среща с логопед или с психолог. Дислексия, дисграфия, дискалкулия – това са особености при възприемане на информацията. Те оказват влияние на успеха на обучителния процес при детето. Съучениците обикновено започват да го изолират, а учителите не винаги разбират ситуацията.
Какво се случва?
Появяват се проблеми с речта, зрително-пространствени особености и пречка при фините движения. Изследванията сочат различия в развитието на някои психични функции и неврологични особености. Повечето от тях трудно разпознават отделните звуци в думата и буквата, която отговаря на този звук.
Обърнете се към специалист, ако наблюдавате, че детето:
- чете бавно и доста под очакваното за възрастта си ниво
- трудно разбира текста
- прави много грешки при писане
- спрямо съучениците си се развива по-бавно
- има неправилно произношение
- не може да запомня текст наизуст
- обърква часовете, седмичните дни, сезоните.
- трудно се ориентира в посоките „ляво-дясно“
- не забелязва стоящите в ляво знаци, букви и дори цялата страница
- рисува и показва от дясно на ляво
- пише буквите и цифрите огледално обърнати, бърка букви, които графично си приличат
- не обича игри, които изискват пространствено мислене
- не е съобразителен и зле координира движенията си в игрите
- трудно си връзва обувките
- не се справя с ножицата
- трудно реди мозайката
- неправилно държи лъжица или молив
- трудно се концентрира
- не задържа вниманието си
- не довършва до край започнатото
- работи бавно или е твърде импулсивен и хиперактивен
Навреме открит, проблемът дава шанс на детето да преодолее затрудненията чрез обучение по индивидуална програма. То наваксва своевременно и се научава да пише и чете, реализира потенциала си. Ключът за решението е в родителите, които е важно да констатират проблема навреме и в никакъв случай да не прибягват към строги мерки, а да потърсят специализирана помощ.
Коментари (0)
Вашият коментар