Напишете дума/думи за търсене

Насърчавайте детето към щедрост

Споделянето може да бъде трудно за децата в предучилищна възраст.

Тъй като малчуганът все още не разполага с усъвършенствана концепция за времето, да изчака пет минути, в които приятелят му да завърши своите обиколки с триколката, може да бъде мъчително.

Насърчавайте го в дух на щедрост, но първо бъдете щедри от своя страна. Ако детето ви помоли да отхапе от вашия сладолед, предложете му доброволно. Споделете домакинските си задължения, като го включите при завършването на задачата. Игри и други проекти, които могат да се работят в екип, също учат на сътрудничество.

Говорете за ползите от споделянето: колкото повече отдава нещата си на другите, толкова повече ще получава и това ще го прави щастливо. Ако иска да запази някои от своите неща за себе си, попитайте го защо. То може да има добра причина: може да се страхува, че бебето ще счупи нещо ценно за него или че някой ще вземе нещо, без да поиска разрешение, или пък няма да го върне. Уверете се, че всички в семейството зачитат неговата собственост, точно както се очаква то да зачита вашата.

СНИМКИ: Pexels
СНИМКИ: Pexels

Преди всичко, използвайте положителната подкрепа. Да го наказвате, защото не дава нещата си, ще бъде много по-малко ефективно, отколкото потупване по гърба, когато показва щедрост.

За да сдобие увереност, детето има нуждата да усети, че това, което е негово наистина е негово – че неговата майка е до него и го обича, че близките му са на негова страна и го закрилят, че притежанията му са негови и само от него зависи ще ги споделя ли с другите или не – всичко това носи усещане за сигурност и стабилност, а когато детето се чувства сигурно, то няма причина да не споделя играчките си с другите. Уверените деца споделят и играя свободно с връсниците си. Децата, които не дават никой да пипа вещите им и не дават майка им да гушне друго дете правят това, защото се чувстват неуверени, а увереност не се трупа, като насилваме детето да дава.

В такива ситуации, ако можете отвлечете вниманието на децата от играчката, която не могат да поделят и ги заиграйте с нещо друго, за да се успокоят или поне отвлечете вниманието на другото дете, така че да се заиграе с нещо друго и да забрави за чуждата вещ, която притежателят отказва да преотстъпи. Ако не се получи, предложете на детето, което е собственик на играчката, да я прибере на сигурно място, така че другите да не му я искат, щом не си я дава и с негово позволение приберете играчката, далеч от погледите на другите деца.

Като не я виждат, децата бързо ще забравят за нея и ще си намерят други занимания. Важно е детето, което е собственик на играчката да участва в прибирането на своята вещ – то трябва във всеки миг да усеща, че тази играчка е негова и никой няма да му я вземе без негово позволение.

  • Ключови думи:
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ