Поведенчески проблеми или така наречената социална дезадаптация има тогава, когато са налице социално неодобряеми форми на поведение.
Тези проблеми се характеризират с повтарящ се и устойчив модел на дисоциално, агресивно, автоагресивно или предизвикателно поведение. Поведенческите проблеми често се съчетават с неблагоприятна психосоциална среда, с проблеми във взаимоотношенията в семейството и извън него, както и с неуспехи по отношение на обучението в училище.
За изявата им определена роля имат неадекватните условия за възпитание и обучение. Това поведение се среща по-често при момчетата. То невинаги може да се отличи от хиперактивността. В много случаи двете състояния се съчетават помежду си. Изолирани действия не са основание за поставяне на тази диагноза. Поведенческите проблеми са генерализирани или ситуативно обусловени.
Диагностични критерии:
разрушителност спрямо предмети и вещи
необичайно чести и тежки изблици на гняв
предизвикателно провокиращо поведение
трайно и силно изразено неподчинение
лъжи, кражби
бягства от училище или дома
агресия
автоагресия
Поведенческо разстройство има тогава, когато проблемът е с продължителност повече от 6 месеца. По-ниски или ситуационно - специфични нива на хиперактивност и невнимание са чести при децата с поведенчески разстройства, както са чести и ниското самочувствие и емоционална лабилност.
Съществуват и други поведенчески проблеми, следствие на неправилна стратегия на обучение и възпитание. Това са енуреза, енкопреза, проблеми при храненето и дефицит на вниманието без хиперактивност. Проблемите в поведението често се съпътстват и с разстройство на социалното функциониране.
Последиците могат да бъдат елективен мутизъм или разстройство на реактивна привързаност. Второто възниква при наказания или изоставяне. Детето изпитва постоянен страх и несигурност. Последиците са агресивност, автоагресивност или обратно - апатичност.
Коментари (0)
Вашият коментар