Колкото и да е естествено за децата, родителите трудно преглъщат факта, че отрочето им опитва пясък, камъни, мръсни предмети от земята и т.н.
Има теория, според която това е най-естественият начин за придобиване на имунитет, но от това на родителите не им става по-спокойно. В средата, в която живеем, има много опасни за децата предмети: отровни растения, дребни предмети, които може да предизвикат задушаване, мръсотии, които може да причинят болести, опасни бои и т.н.
Стриктното наблюдение на поведението на детето в този етап е неизбежно и е най-доброто, което може да направите. Вкъщи разчистете всички опасни предмети, които са в обсега на детето, а навън, когато сте на разходка, следете зорко какво взима от тревата.
Вие правите опит да спирате детето да пъха мръсни предмети в устата си и същевременно обяснявате защо. Любопитството на малчуганите обаче е водещо, а освен това са много добри стратези в опитите си да направят нещо, което желаят.
Проблемът е, че в тази възраст все още е трудно да се изведе правило, което детето да спазва винаги. Трябва да сте системна и да го обяснявате всеки път. Опитайте с позитивни инструкции. децата в тази възраст все още нямат изградени понятия какво от средата им е храна и какво не. Затова може да го добавите към обясненията си. ”Камъните не се ядат!”, ”Ние не ядем трева. Трева ядат само козичките, кравите, сърничките.”
Друго, което може да направите, е да носите със себе си по време на разходка неща, които може да дадете на детето си, за да удовлетворите нуждата ѝ да дъвче нещо. Носете бисквитки, ябълки, моркови.
Някои специалисти съветват и повече да ангажирате детето в игра с ръце – примерно да копае в пясъка, да рисува, да играе с тесто за игра. Опитайте и целенасочено да обърнете вниманието на детето да изследва предметите, които открива с ръцете и с другите си сетива. Примерно, ако се е насочило към камъче, насърчете го да го погали, за да провери дали е гладко, или остро/грапаво и т.н. Насочете го да почука с камъка върху дърво, след това върху камък, след това върху метал и така да изследва как се променя звукът, който се получава. С някои камъни може да се рисува, дали този е от тях? А дали има и други камъни наоколо - по-големи или по-малки.
Дали може да ги струпате на купчина, или да ги оформите по някакъв друг начин. Начертайте кръг с тебешир и мотивирайте детето си да търси камъни, с които да го запълни. После може да начертаете квадрат и да го запълните с трева, която да скубе на воля от полянката. Целта на всички тези занимания е да създадете нови сенорни преживянания на детето и по този начин да насочите любопитството извън изследването с уста.
Коментари (0)
Вашият коментар