Всеки родител има притеснения относно развитието на детето - било то основателни, или не. Дали прохождането не закъснява, как се справя с фината моторика, не е ли време да говори вече по-ясно и разбираемо?
При всяко едно притеснение от ваша страна, свързано с езиково-говорното развитие на детето, е препоръчително да потърсете консултация с логопед. Най-малкото за собствено спокойствие.
Когато се случи така, че говорът закъснява, е добре да потърсим мнение на специалист, и то в ранната възраст. Не се притеснявайте да се свържете с логопед, ако малчуганът проявява някои от следните признаци след и около възраст 2 години и половина:
- Липса на говор до две години и половина. Използва само няколко думи или говори неразбираемо, на свой език, няма фрази. Наблюдавате, че детето иска да комуникира, но не се получава по вербален път и използва предимно жестове и мимика, за да бъде разбирано.
- Ако след втората година липсват „к” и „г” в говора на детето.
- Не се обръща на името си.
- Не проявява интерес към имитиране.
- Не изпълнява инструкции от типа: “Вземи чашата от масата и я занеси на мивката”.
- Не ви гледа в очите, избягва зрителен контакт за по-продължително време.
- Не ви търси за обща игра.
- Не проявява интерес към четенето на приказки, не посочва познати обекти при запитване - реално и на картинка.
- Не играе с играчки по предназначение или изобщо с тях.
- Трудно се застоява на едно място, постоянно се движи – по време на игра, хранене.
- Отбелязва регрес на вече придобити умения – по отношение на комуникативни умения, интереси и игра.
- Наблюдавате лош контрол над саливацията, т.е., детето не контролира добре слюнката си и тя изтича навън.
- Забелязвате затруднения в приемането и преработката на течности и храни.
- Неправилно произнасяне на звуци, пропуски или замени на звуци.
- Използването на изречения, които са неправилно граматически структурирани.
- Детето в предучилищна възраст изпитва трудности в разказването на последователни картини или по зададен сюжет.
- Прекалено бавно или бързо говорене.
- Носово говорене, нарушения на височината, силата и тембъра на гласа.
- Повторения на звуци, срички, думи и изречения, когато говори – заекване, запъване.
- Трудно осъществяване на социални контакти.
Ако в предучилищна възраст :
- Трудно задържа вниманието си върху дадена дейност или поставена задача.
- Не се ориентира в посоките ляво-дясно, горе-долу.
- Не познава цветовете.
- Не може да брои в прав и обратен ред до 10.
- Не може самостоятелно да се облича.
- Има дискоординация на движенията.
В начална училищна възраст при проблеми в овладяването на:
- Смятане – трудно чете числата и разбира математическите знаци и термини, среща трудности при решаване на устни и текстови задачи и др.
- Писане – пише огледално, заменя сходни букви (о-а, ъ-ч, в-д и др.); заменя сходни звукове (п-б, з-ж, ц-ч, с-з), пропуска, добавя или размества букви и срички, пише разделно части на една дума, слива съседни думи, не спазва редовете и др.
- Четене – чете бавно, буква по буква, заменя сходни звукове (с-ш, т-д, ц-ч), заменя сходни букви (п-н-и, з-в), пропуска и добавя звукове и срички, често губи мястото на четене, нарушено е разбирането на прочетеното и други.
Коментари (0)
Вашият коментар