След като родят, повечето жени започват да кърмят, но едва 44% от тях продължават до шестия месец. Това става ясно от данни на СЗО.
В първата половин година след раждането си бебетата не могат да се хранят с друга храна - те са напълно зависими от кърмата и нейните заместители.
Неотдавна от САЩ, където едва едно на четири деца бива кърмено до шестия месец, дойдоха съобщения за недостиг на адаптирано мляко заради административни и логистични проблеми на един от производителите. Проблемът беше сериозен.
Според учените кърменето е здравословно, подсилва връзката между майките и техните деца, а освен това е и далеч по-изгодно от изхранването с адаптирано мляко. Тогава защо толкова много майки се отказват от него?
Според много експерти престоят на жената в болница след раждането е ключово за решението дали и докога да кърми.
От десетилетия СЗО призовава болниците да създадат по-благоприятни условия за кърмене. Първите 24 часа са ключови и по време на тях детето трябва да се научи да се храни от майка си. Повечето болници в САЩ и Европа осигуряват подобни условия, но не навсякъде е така.
Проучване в бедните квартали на Найроби, столицата на Кения, например показва, че едва 2 процента от новите майки са кърмили децата си. Тъй като повечето жени там не могат да си позволят адаптирано мляко, те използват краве мляко или овесена каша, за да изхранват децата си. Според авторите на проучването, една от причините жените в тези райони на Найроби да не кърмят е, че не са получили достатъчно информация в болниците след раждането.
Понякога на жените се казва, че нямат достатъчно мляко. Но според експерти възможността на една жена да произвежда кърма зависи от нуждите на децата. Малко след раждането поставянето на детето върху гърдите на майката помага за стимулирането на отделянето на кърма. Сред основните проблеми е този, че когато са претоварени, много лекари и сестри предпочитат да нахранят детето с изкуствено мляко, вместо да отделят време, за да обучат родилките как да кърмят.
Бизнесът, разбира се, също оказва влияние. През 1981 година СЗО приема Международния кодекс за маркетинг на заместителите на кърмата. Той забранява рекламата на адаптираното мляко, за да не демотивира жените да кърмят. Но според последните доклади на организацията, компаниите продължават да рекламират продуктите си чрез методи, които не са съществували, когато кодексът е приет - например с помощта на онлайн алгоритми, с които достигат до нови майки. Според доклада на СЗО, през последните четири десетилетия продажбите на заместващите кърмата продукти са се удвоили.
Според Рафаел Перес Ескамия, един от авторите на доклада, дори в болници с родилни отделения жените не винаги получават достатъчно помощ, за да разберат как да кърмят.
"Причините за това са две", казва Ексамия. Едната е, че в повечето учебни заведения курсовете за медицинските сестри, които трябва да се научат как да оказват помощ при кърменето, са твърде кратки - само по няколко часа. Дори в неговия университет - Йейл - в обучението на медицинските сестри е включен само един двучасов курс по кърмене.
Затова работата на много места се предава на консултанти по кърмене, разходите за които обаче в повечето държави не се покриват от общественото здравеопазване. Втората причина е, че дори и да са наясно с положителните ефекти от кърмата, някои експерти може нарочно да не ги споделят, защото са повлияни от индустрията, която произвежда заместители. "Много от тях биват канени на вечери, плащат им се конференции, получават книги, а някои дори могат да спечелят пари, ако предпишат някакъв определен брой продукти", казва Рафаел Перес Ескамия.
Коментари (0)
Вашият коментар