Според известния метод Монтесори обучението и възпитанието на децата трябва да започне преди 3-годишна възраст като най-общо този метод се случва без манипулиране на поведението чрез наказания и награди.
А главната цел на метода Монтесори е свързана с общуването – между деца и възрастни, между деца и деца. То се разделя на няколко етапа.
Етапи при детското развитие според метода Монтесори:
от 0 до 3 години – време, в което се развива детската душевност, която се влияе от тази на възрастните;
от 3 до 6 години – детето се влияе най-често от онези възрастни, които са най-близо до него чисто душевно;
от 6 до 12 години – детето расте без промени;
от 12 до 18 години – в този етап се случват промени, свързани с растежа и те доста наподобяват онези промени от етап 1 (0-3г.); Този етап го делим условно на два подетапа:
от 12 до 15 години;
от 15 до 18 години;
Как възниква методът Монтесори?
Италианският лекар и световно признат педагог д-р Мария Монтесори развива система от научни наблюдения, която се основава на възрастта на децата. Нейните подходи могат да бъдат прилагани, както в детската градина, в училище, така и у дома. Основното за метода Монтесори е, че се сформират групи с деца на различна възраст с цел по-малките да се учат от по-големите. Ролята на възрастния/учителя/родителя е да съблюдава процеса и да го води, но да не се намесва активно в него. Този тип комуникация е изключително полезна за всички страни. Децата се научават да общуват с хора на всякаква възраст, което в бъдеще им носи само позитиви.
Днес ви споделяме някпо цитати за образованието на децата от Мария Монтесори.
1. В децата е скрита същността на бъдещето.
2. Образованието на децата започва с раждането.
3. Първото нещо, което детето трябва да развие като умение, е да осъзнае разликата между добро и зло.
4. Ако едно дете е непрекъснато критикувано, то се научава да критикува, ако обаче по-често бива хвалено, то се научава да цени себе си и околните.
5. Не се опитвайте да помагате на дете, което има усещането, че ще се справи само.
6. Всяко дете може да бъде увлечено от ученето до степен да избухне от идеи и вдъхновение.
7. Дете, което умее да се концентрира, е щастливо дете.
8. Образованието на децата от най-ранна детска възраст днес е ключът към по-добро общество утре.
9. Освободете потенциала на детето и то ще трансформира света.
10. Единственият език, който човек усвоява перфектно, е този, който научава в ранна детска възраст.
11. Никой социален проблем не е толкова универсален, колкото потисничеството на детето и детството.
12. Децата заслужават уважение, най-малкото, защото са по-добри от възрастните заради своята невинност и по-големите шансове, които имат за бъдещето си.
13. Всяко дете трябва да бъде оставено да израсте не само физически, но и духовно. Майките най-добре знаят как да стане това, следвайки тайнственото духовно израстване на любимото си дете, което ще се превърне в божествено и интелигентно творение.
14. Заобикалящата среда на детето трябва да е богата на елементи и мотиви, които да възбуждат интереса му и да го подканят да експериментира самостоятелно.
15. Ръцете изразяват в най-голяма степен човешкия характер. Те са средство за докосване, разбиране, усещане при хората. При животните това са устните.
16. Уважението и закрилата на жената и майчинството трябва да са основна социална отговорност и един от най-важните принципи на човешкия морал.
17. За развитието на човешката душевност основно значение имат радостта, осъзнаването на собствените възможности, оценката и любовта на околните, чувството за полезност и значимост на една личност за другите.
18. Когато решите въпроса с контрола върху вниманието на детето, вие сте решили всички въпроси, свързани с образованието му.
19. Ако разумът е триумфът на живота, казаните думи са прекрасното средство, чрез което се проявява човешката интелигентност.
20. Въображението не би било нищо, ако човешките същества нямат силата и смелостта да го използват, за да създават и творят.
21. От всички неща на света, най-голяма сила има любовта между хората.
22. Предотвратяването на войните е дело на политиците, установяването на мир е дело на образователните дейци.
23. Същността на независимостта е да можеш да направиш нещо за себе си.
24. Не се опитвайте да изтривате следите, които детето чертае в мекия восък на вътрешния си свят.
25. Най-същественият знак за успех на един учител е да може да каже: “Децата сега работят, сякаш не съществувам”.
Коментари (0)
Вашият коментар