В Япония за възпитанието на дете има отделна дума – икудзи – и процесът е разделен на три части: до 5 години, от 5 до 15 години и след 15-годишна възраст.
Ето и какви са особеностите за всеки от тези периоди:
1. До 5 години – детето е Бог
Съгласно принципите на икудзи до 5 години на детето не се забранява нищо, не се наказва и не му се крещи. За него не съществуват думите „не трябва", „лошо", „опасно". Така на малчугана се създава спокойна среда за опознаване на света.
От европейска гледна точка това се счита за каприз и пълно отсъствие на контрол от страна на родителите над детето. Но на изток властта и уважението към родителите са далеч по-големи, отколкото на Стария континент.
Ето и два банални примера и реакцията на японската и европейската майка. Ако детето тръгне да взема горещата чаша чай, европейката веднага ще се хвърли да вземе чашата и да обяснява как това не е правилно и как не трябва да се прави така. Японката ще изчака детето да се опари, ще му поиска прошка, като няма да забрави да му напомни колко болка й е причинило това, че детето се е опарило. Друг пример - ако детето счупи любимата си играчка. Европейката ще вземе играчката и ще прочете дълга лекция за това колко е трябвало да се труди, за да му купи играчка, а японката само ще каже „причиняваш ми болка".
2. До 15 години – детето е "роб"
На тази възраст детето се сблъсква със „суровата действителност". То трябва да се съобразява с жестоки правила и ограничения, които няма как да избегне. Причината е в изконното вековно японско общество. Също така, климатичните и икономически условия карат японците да работят в екип, ръка за ръка. Обществените интереси са над личните. Човекът е елемент от сложен механизъм. За японеца няма нищо по-страшно от това да бъде социално отчужден и децата бързо привикват към това да жертват индивидуалните си егоистични интереси.
В тази част от живота на японеца възпитателите често се сменят. Те играят по-скоро ролята на координатор, а не на учител. Децата са ангажирани в редица групови спортове с цел развитие на „стадния" принцип.
3. Над 15 години – детето се третира като равен
На 15 години детето на практика се смята за вече оформена личност. Следва кратък период на бунтарство и самоидентификация, който обаче рядко нарушава принципите, усвоени в предходните два периода.
Икудзи е парадоксална система на образование, поне според европейските представи, но тя е проверена през вековете и спомага за формирането на дисциплинирани граждани на света.
Коментари (0)
Вашият коментар