От 3 до 7 години децата се развиват с изключителна бързина. Всички техни органи и системи претърпяват значителни промени, растежът е очевиден, а сетивата се изострят.
Уверено ходят и тичат самостоятелно и движенията им стават все по-координирани. Те развиват умения в моториката, както грубата, така и фината, и са все по-независими в ежедневните дейности като хранене, обличане и изграждане на хигиенни навици.
Психичните процеси също напредват с бързи темпове. Сетивата стават изключително чувствителни, позволявайки на децата да опознават света около себе си по-добре. Те развиват възприятията си, ставайки по-остри и осмислени. Слухът и зрението са напълно развити още в началото на периода, а до 3 години мъниците започват да различават различни миризми. Към 5-годишна възраст повечето могат да различават вкусове като сладко, солено, кисело и горчиво. Тактилните усещания също са добре диференцирани около 4-5 години, а цветоусещането се усъвършенства към края на периода, когато могат да разпознават основните цветове и техните нюанси.
Децата на тази възраст също така развиват умения за разпознаване на форми и количествени представи. Около 4-5 години умеят да идентифицират основните геометрични фигури и правилно да определят количествата. Пространствените представи също са добре развити до края на този период, което им позволява да определят правилно ляво и дясно и позицията на обекти спрямо други. Времевите представи също се развиват, като децата научават частите на деня, седмиците, месеците и годината.
Вниманието им в този възрастов диапазон е нестабилно, но когато са заети с дейности, които изискват активното им участие, могат да се концентрират по-добре. Паметта им е предимно ситуативна и механична, но зрителната е по-силно развита от вербалната. Лесно запомнят стихчета и рими, подходящи за възрастта им.
Мисловните им операции все още са свързани с конкретни действия, а понятията, които формират, са непълни и често изискват помощ от възрастен. До края на периода започват да разгадават гатанки и да извършват анализи и синтези в мисловния процес. Въображението е много активно, децата обичат да рисуват, апликират и моделират, въпреки че техниките им все още не са съвършени. Те се включват с удоволствие в ролеви игри и драматизации и показват издръжливост и спазват правилата в двигателните игри.
Волевите им прояви са свързани с развитието на самоконтрол. Започват да разпознават и собствените, и чуждите емоции и да проявяват емпатия, въпреки че все още са незрели. Това е времето, когато детето физически се отделя от майката и става по-автономно. Посещаването на детска градина и социализацията с връстници и възрастни са важни за натрупването на знания и умения.
Този период е “златен” за детската личност. Развиват се всички психични процеси и се наблюдава тенденция към по-голяма осъзнатост и воля. Подходящото възпитание в този възрастов диапазон подготвя детето за училище, като му помага да развие своите способности и таланти, да се оценява адекватно и да бъде готово за бъдещите предизвикателства в образованието.
СНИМКИ: Image by freepik
Image by Buy me a coffee from Pixabay
Image by kuldeepnegibombay from Pixabay
Коментари (0)
Вашият коментар