Много родители изпитват затруднения при оценката на това дали тяхното дете говори достатъчно преди да навърши три години, често подценявайки сериозността на проблема.
Важно е те да бъдат информирани за етапите на моторно и говорно развитие, както и за особеностите на проговарянето. Ако детето ви е на две години и все още не говори или има речник от едва 10-20 думи, трябва да се замислите и да потърсите повече информация.
Нормалното езиково развитие предполага, че мъниците на възраст между година и половина и две трябва да могат да съставят прости изречения. Допустими са артикулационни неточности, но липсата на способност да свързват две думи във фраза или изречение е важен сигнал, който не бива да се игнорира.
В този период детето заменя бебешкото бърборене с все повече реални думи, като речникът му започва да се разширява. Говоренето преминава от игра към социално общуване, като започва спонтанно да образува фрази и изречения от две думи. До тригодишна възраст е нормално да се изопачават, пропускат или заменят звуци, но ако тези дефекти продължават след този период, трябва да се вземат мерки.
Ако след навършване на две години детето продължава да комуникира с отделни думи, вместо изречения, или произнася само части от думи, консултацията със специалист е наложителна. Ако езиковите трудности са съпроводени и от двигателни проблеми като късно прохождане, лесна загуба на равновесие, трудности при подскачане или изкачване на стълби, както и проблеми с храненето, като предпочитание към мека храна и лесно задавяне, е необходимо да се консултирате с логопед.
Храненето играе важна роля в процеса на проговаряне, тъй като чрез дъвченето езикът се развива и укрепва. Смилането на твърда храна като ябълка, соленка или хляб развива мускулите на езика. Децата, които дълго време консумират мека или пасирана храна, често имат артикулационни и езикови затруднения. Фината моторика е тясно свързана с езиковата способност. Децата с езиково недоразвитие често са тромави във фините движения, изпускат предмети и изпитват трудности при взимане на малки предмети.
Късното проговаряне може да се дължи на редица причини, включително:
- Недостатъчно внимание от страна на родителите и възпитателите
- Недостатъчна стимулация за вербално изразяване
- Многоезична среда
- Недоносеност или проблемно раждане
- Употреба на алкохол, тютюн или неподходящи лекарства по време на бременността
- Аутизъм
- Генетични синдроми
Ако мъникът има значителни двигателни затруднения до две-тригодишна възраст, това може да е сигнал за бъдещи езикови нарушения. Взаимовръзката между фината моторика и езиковата способност е значителна, и консултацията с логопед е наложителна за превенция на бъдещи проблеми. Логопедичната диагностика може да се извършва още в ранна възраст. Родителите могат да получат професионални съвети и помощ за адекватното стимулиране на езиковото развитие, като навременните прегледи и информираността намаляват нуждата от логопедична терапия след тригодишна възраст.
СНИМКИ: Image by user18526052 on Freepik
Image by StockSnap from Pixabay
Коментари (0)
Вашият коментар