Само 15% от учениците имат достъп до учители, които редовно използват мрежата за преподаване, казва експертът в Центъра за безопасен интернет
Съвместният проект на “Виваком” и в. “24 часа” - “Образование 4.0” - си поставя амбициозната цел за дигитализация на образованието у нас. Идеята е уменията и активността на българските деца в интернет да се използват в рамките на учебния процес, като по този начин се повиши неговото качество и приложимост в живота. Това ще допринесе за модернизиране на образованието, за учене с удоволствие и интерес.
Партньори в това начинание са и Министерството на образованието и науката, Столичната община и Дигиталната национална коалиция, Асоциация “Родители” и Центърът за безопасен интернет.
Днес е третата дискусия от инициативата “Образование 4.0”. След учителите и учениците каним родителите - третия участник в образователния процес - за да чуем техните предложения за въвеждане на технологично и иновативно обучение в училище.
Днес ви срещаме с Петър Кънчев, експерт в Центъра за безопасен интернет, един от авторите на националните представителни проучвания за дигиталната грамотност на децата и родителската подкрепа за развитие на дигиталните умения.
- Г-н Кънчев, националният център за безопасен интернет работи от 2005 г., какви са основните му цели?
- Центърът е част от 3 международни мрежи. Едната се занимава с интервенция, т.е. ако се е случило нещо, ако дете е изпаднало в риск. Другото, което следи тази мрежа, е обмен на детска порнография. Втората мрежа е само европейска и е свързана с превенцията. Тя информира децата за рисковете в интернет и за начините за справяне с тях. Третата изследователска мрежа започна като европейска, но вече е световна. Тя се занимава с направата на национално представителни изследвания в държавите - какво правят децата в интернет, с какви проблеми се сблъскват, от какви възможности се възползват. Вече не става въпрос просто за рискове в интернет и безопасност на децата, а за това децата да се развиват и
да се
възползват от
възможностите
на XXI в.
Нашият център е от пионерите в тази област.
Всъщност това са трите неща, с които се занимаваме - интервенция при проблем, изследователска дейност и развиване на базовите умения на децата, така че да се справят с рисковете и да се възползват от възможностите на дигиталната епоха.
- От каква възраст децата използват интернет и родителите им достатъчно информирани ли са за това?
- Родителите до голяма степен се чувстват неподготвени, защото смятат, че децата са по-добри в използването на дигиталните технологии. През 2016 г. направихме национално представително изследване за деца от 9 до 17 г. Виждаме, че до 7 г. половината от децата вече са влизали в интернет по един или друг начин. 97% от децата използват интернет, а 90% - всеки ден. Може да се каже, че вече
почти всички
деца използват
интернет,
независимо в какво населено място живеят и от какъв етнос са. Друго интересно нещо е, че 86% от децата от 9 до 17 г. имат профил в социални мрежи. Между 9 и 11 г. са 73%. А както всеки родител би трябвало да знае, децата уж нямат право под 13-годишна възраст да имат профил. Естествено, много от профилите ги правят самите родители.
От друга страна, не може да си затворим очите и да кажем, че тези деца не са в мрежата. Абсолютно неефективно е да кажеш: от утре вече не си във фейсбук. Трябва да се работи с разбиране и с изграждане на доверие у децата. Родителите първо трябва да се информират за рисковете. Това може да стане, като посетят нашия сайт www.safenet.bg. Там има много информация за всички рискове и начините на справяне и да започнат разговори с децата, преди те да са влезли в социалните мрежи. Също така могат да се консултират със специално подготвени експерти на телефон 124 123 или на нашия сайт. Обикновено родителите правят обратното - първо детето им се сблъсква с проблем, а те след това започват да се информират и да търсят подкрепа, което е след дъжд качулка. Децата трябва да са подготвени какво да очакват, как да се възползват от защитите, които имат в профилите си, как да реагират при ситуация в интернет. Ако родителят инициира разговорите за това, се превръща в авторитет, в човек, който знае какво говори и детето търси него първи при проблем. За съжаление, знаем, че 56% от децата между 9 и 17 г. не са споделяли за проблем в интернет с родителите си. Те споделят с приятелите си. 80% са получавали съвет от приятел как да се справят с проблем в мрежата. Детето трябва да знае, че няма да му се скарат, ако сподели за проблем, а ще търсят решение заедно.
- Какви са начините за справяне с проблемите в интернет?
- Най-добрият начин е
развиване
на дигитални
умения
Ние работим все повече с училищата системно по методики за развиване на тези умения у децата. Национални и международни организации се занимаат с 5 основни умения. Това са уменията на XXI в. Те са необходими, за да бъдат хората ефективни и да се възползват от въможностите. Първото умение е критична работа с информация - това е ефективно намиране на информация, оценка на достоверността на тази информация, разбиране на различни гледни точки по даден проблем. Другото е умението за комуникация и сътрудничество. Децата трябва да се научат ефективно да комуникират помежду си, ефективно да работят в екип. Това няма как да се постигне, ако стоят пасивно в класната стая, докато някой им диктува, незвисимо колко дигитална или модерна е тя. Умението се развива, когато те редовно работят в екипи, над различни проблеми. Това води до следващото умение - разрешаването на проблеми. Децата трябва да се научат да идентифицират проблеми, да предлагат различни решения и да преценяват кое е най-доброто. А това пък води до следващото умение, което е творческото мислене. Те трябва да имат собствени идеи как да се подходи в различни ситуации. Това изисква провокативност, проектно-базирано учене. Последното е умението за безопасност. В контекста на интернет става дума за защита на личните данни. С колкото повече от тези умения детето се справя добре, толкова повече ще се възползва от дигиталната епоха и ще се справя с рисковете.
- Как оценявате вече съществуващите електронни учебници?
- Ако вземем един хартиен учебник, препишем го на PDF файл и го качим в база данни, не сме свършили нищо полезно. Ако този учебник е бил полезен за развитието на децата през 80-те години, през 2019 г. със сигурност няма да е. Ако, от друга страна, освен че качваме на PDF един учебник, включваме повече методи за преподаване, които развиват петте умения, които описах, учебникът започва да става по-ефективен. Технологиите са полезен инструмент за подобряване на учебния процес, за мотивацията на децата. Основното обаче е развиването на тези 5 умения.
- Достатъчно компетентни ли са учителите?
- Пътуваме навсякъде из страната. Работим с различни учители от различни училища. Има учители, които имат капацитет да използват технологии за развитие на уменията на децата. Това обаче не е станало заради образователната система - те или са развили този капацитет проактивно, или са били подкрепяни от директори с ефективна визия за развитието на децата. По наши изчисления около 15% от учениците имат достъп до такива учители - учители, които редовно използват интернет за преподаване в училище. Наричаме ги “Дигиталните учители звезди”. Разбира се, те не просто използват технологии и интернет, а ги използват за развитие на уменията на децата. Освен това те са напълно наясно, че технологиите са част от живота на децата и не могат да бъдат пренебрегвани. Самите деца също ги уважават повече, тъй като се чувстват по-разбрани от тях. Това са истинските будители на XXI в.
CV
- Роден е през 1987 г.
- Магистър по когнитивна наука от Нов български университет и бакалавър по бизнес администрация от Университета в Хага
- 2 години е бил финансов анализатор в Холандия
- 2 години е бил учител по програма “Заедно в час” по предметите от философски цикъл и по английски език
- Работи в Центъра за безопасен интернет от 2 години
Коментари (0)
Вашият коментар