В България дигитални учебници няма, програмата пък не е от 21-и век
Видеоуроците ще направят училището интересно и полезно за децата.
Около това мнение се обединиха родителите от над 20 училища, които участваха в третата дискусия от инициативата „Образование 4.0“ на „24 часа“ и „Виваком“. Преди разговора на родителите такива се проведоха и с учителите и учениците, а всички предложения ще бъдат предадени на образователното министерство, за да бъдат дигитализирани българските училища.
„Реално съобщенията, които искаме да предадем на децата са същите. Просто начинът е друг. Аз вкъщи понякога разговарям с децата си по вайбър и се получава много интересно и полезно“, обясни опита си Адриан Георгиев. Самият той е университетски преподавател и за него начинът за развитие на училището е образованието да стане под формата на игра.
В България няма дигитални учебници, не се и търси писането им, категоричен е Георгиев. Вместо това се създават дигитално четими версии на хартиените учебнии, но те реално не са полезни за децата.
Мнозинството от родителите разказаха колко са впечатлени от платформи като „Уча.се“, в които уроците са представени под формата на видео. Реално те дават възможност на децата по много достъпен начин да получат знания, разказа Леда Григорова.
Бяха дадени примери и с популярните сред учениците влогъри, както и клиповете „Направи го сам“, които реално дават огромна част от знанията на децата.
Децата са онлайн, всяко дете на възраст 9-17 години реално ползва всеки ден интернет. А в същото време училището не е готово за този свят изобщо.
Това обяви Петър Кънчев от националния център за безопасен интернет при откриването на третата дискусия от инициативата „Образование 4.0“ на „24 часа“ и „Виваком“.
В същото време обаче само 1/3 от децата ползват редовно, тоест поне веднъж на седмица интернет, за да се подготвят за училище. А само 15% контактуват онлайн с учители. Това означава, че училището не отразява изобщо онлайн реалността, допълни експерта.
Специални гости на дискусията на родителите са зам.-министърката на образованието Таня Михайлова, шефката на образователния инспекторат в София Ваня Кастрева, Гергана Паси от Дигиталната национална коалиция и основателят на „Уча.се“ Дарин Маджаров.
Оставени без контрол обаче учениците ползват софтуерни продукти, които реално им пречат на ученето, разказаха родители. В момента бил популярен софтуер, който сканира задачите по математика и след това ги решава вместо тях. „И те си мислят, че имат шестици“, ядосано описа ситуацията Николай Пенев.
Съдържанието на учебниците е огромна болна тема. Програмата не влезе в 21-и век, каза пък Латинка Дучева, която има две деца. Тя разказа как малкият й син бил възхитен, че от тази година учи математика на таблет. „Каза ми: Вече учим математиката на 21-и век“, разказа Дучева.
Част от родителите обаче изпитват и опасения от здравния ефект от ученето от дигитални устройства и главно увреждането на очите.
Притесненията на някои от тях пък са насочени към това, че макар ежедневно да работят с технологии, те не могат да достигнат темпото, с което децата им се учат.
Родителите държат да се запази баланса между дигиталното и досегашното образование. Повечето дори са категорични, че предмети особено като математиката е най-добре да се учат на хартия.
"Математиката се пише на лист и се учи на лист. Защото иначе децата ще останат неграмотни", отсече преподавателка от Софийския университет във Факултета по информатика и математика.
Други родители обаче са на мнение, че програмите всъщност могат много да помогнат на децата, за да чертаят различни фигури, например.
"Не е ли време да се замислим за една по-радикална промяна в разпределението на плановете - какво учат децата?", попита пък машинният инженер Димитър Димитров, който е родител на 2 деца в 4-и и 2-и клас в столичното 51-во училище.
"Споменахме за електронните учебници, но не и за това какво знание носят тези текстове в тях. Решавам задачи с децата и си мисля затова. Мога да ви кажа, че тези текстове носят нулеви знания. Малко е като с айсберга, не виждаме какво се случва отдолу", допълни още той.
На друго мнение пък бе Елена Димитрова, която също е родител на две деца. Според нея понякога именно чрез дигиталния свят децата могат да усвоят нови знания и умения.
"Малката ми дъщеря гледа клипчета в Ютуб - как се изработват различни неща и се учи как да ги прави сама. Видеоуроците помагат на децата не само да се научат на различни неща, но и запалват желанието у тях за нови знания", категорична бе Елена.
Уроците на децата да приличат повече на ученическите пищови - да бъдат с по-концентрирана информация, по-кратки и лесни за учене, както и за дълготрайно запомняне, предложи пък Димитър Веселинов, който също бе от родителите на деца от 51-во училище.
Теорията, че социалните мрежи всъщност повече помагат в комуникацията между учители и ученици, разви майката на седмокласничката Елена от 128-о училище - Весела Славова.
"Класната ни е математичка. Имат си група във Фейсбук и във Вайбър, и там си комуникират, когато някой е изпуснал или сгрешил нещо. Тук съм в ролята си на родител, но всъщност съм и учител. В уроците си използвам и видеоуроци. По-хубаво е това да стане по-популярно и да започне да се използва от всички", разказа Весела на останалите родители.
"Бих искал да се насочим към нещо друго - как и в какви посоки да използваме дигитализацията, за да бъде по-полезна за нас. Как да осигурим добрата дигитализация в нашите училища? Например вкъщи ние се опитваме по различни начини да осигуряваме това вкъщи. Непростимо е обаче в 21 в. три деца да работят на един компютър в училище. Това означава, че едно работи, а другите две дремат", посочи пък Кирил Алексиев.
Преди всичко бих искала да се изкажа като родител, взе думата пък зам.-образователният министър Таня Михайлова. "Ще ви разкажа какво се случи с моя телефон, който аз си счупих. Изпаднах в ужас, защото не знаех какво да направя с контактите си, а съм изпуснала онова известие, с което ги да ги запиша. Голямата ми дъщеря го взе и каза - ах, алармата работи, значи не е умрял напълно. Тя изгледа един клип на френски в интернет, от който разбра как да го поправи и обясни, че даже си е упражнила езика. Жизнените процеси в живота на хората са аналогови, звукът е аналогов. Науката се развива, технологиите се развиват и ние няма как да ги спрем, а и това не ни е целта. Благодаря на всички родители, които казаха, че учителя трябва да бъде в центъра, защото то трябва да е така", разказа Михайлов. Тя подчерта, че технологиите са много важен инструмент, който трябва да използваме по предназначение и да не се отричаме от него.
Коментари (0)
Вашият коментар