Дори и днес все още има много деца, които са силно мотивирани да четат. За тях технологиите не могат да изместят книгата. Какво различава тези деца от останалите и защо едни не се разделят с книгите, а други с телефоните.
Насърчаването на подрастващите да четат книги зависи преди всичко от родителите, учителите и заобикалящата среда.
Родителите и учителите биха могли да разширят интересите и познанията на децата като ги мотивират да четат чрез различни иновативни техники.
За да стимулираме четенето при децата от съществено значение е да им предоставим правото сами да избират книгите, които да четат. Това е и ключът към мотивацията в детска възраст.
Един от съвременните начини за засилване на интереса към четенето е чрез кампанийно провеждащи се акции извън и в училище.
Тези кампании биха били много по-успешно, ако в тях бъдат включени литературни игри, в които децата да участват активно, а в замяна биват поощрени с любима книга като подарък.
Литературната игра също може да бъде под формата на кръстословица. За определено време детето трябва да реши зададените въпроси и при правилно решаване получава „подарък -изненада”.
Друг начин, който би могъл да пробуди интерес у децата към четенето са часовете по литература проведени на двора.
При затвърдяване на изучен материал децата могат да го пресъздадат на асфалт с тебешири и след това да го преразкажат. Друг вариант е едно дете да нарисува част от урок или приказка, a останалите от класа да го познаят.
Тези методи могат да се прилагат и в часовете по извънкласно четене.
Важно е да научим децата да осмислят съдържанието, а да не четат механично.
Насърчаването ще дойде най-вече чрез играта. Много по-лесно децата помнят през игра. Придобитите знания по време на игра ще се запазят по-дълго, ще бъдат споделени.
Време е в българското училище да влязат иновативни методи и форми, които да направят не само четенето, а и ученето забавно за децата.
Коментари (0)
Вашият коментар