Още акценти:
Родителите трябва да се учат от децата си, защото днес те знаят повече от нас
Оценките не са важни, защото те са само цифри, а и често са субективни. Важно е единствено знанието
Науката трябва да се докосне, за да се обикне. Любовта към нея се събужда с примери и индивидуален подход към детето, казва Борис Бесарабов, баща на Звездин, който е един от "Отличниците на България"
- Г-н Бесарабов, вие сте родител на Звездин, който накара компютъра да пише ръкописно и спечели европейския конкурс за млади учени. Лесно ли е да бъдеш родител на толкова талантливо дете?
- Не е лесно да бъдеш родител. Най-важното нещо да дадеш на детето свобода. Тя е осъзнато действие, изпълнено с отговорност.
Детето трябва
да се научи на
отговорност
към всички
свои действия
и тогава свободата идва от само себе си. При липса на отговорност е свободия. Така, когато се нуждае от помощ, то ще попита, без да се притеснява. Вкъщи никога не е имало забрани, а това помогна на Звездин да контролира целите си, което приема и като лична отговорност.
- Кога родителят трябва да даде свобода на детето си?
- Още в най-ранна възраст. Ние го направихме, когато той бе на 9 месеца. Още тогава прояви техническа любознателност, винаги се стремеше да ми вземе камерата, с която го снимах. После започна с разглобяването на касетофони и различни апарати, пролича си техническата му насоченост. И на прощапулника взе компютърна дискета, молив и книга.
Родителите трябва да се учат от децата си. Те са много по-развити от нас, много по-знаещи, имат много възможности, а и са непрекъснато търсещи. Липсва им само първичният опит, който трябва сами да натрупат. Детето е много над родителя и не трябва по никакъв начин то да се потиска с авторитет или по друг начин. Трябва да има пълната свобода, за да може да изпълни своите цели.
- На какво ви научи Звездин?
- На точност и ред (усмихва се - б.а.). Първо, той е изключително точен и има желание за ред, за да не губи време в търсене. Подрежда си времето така, че винаги да прави нещо. Големият му хъс в търсенето и самообучаването също са важни уроци за нас.
- В кой момент започна да се отличава и как родителите трябва да подкрепят децата си?
- Той бе отличник, но не като шестици, а се различаваше от всички. Звезди е научен винаги да казва истината, но страдаше от това. За мен и за майка му никога не са били важни оценките, защото те са субективен фактор. Важно е единствено знанието.
- Как се пали любовта на детето към науката?
- Вкъщи духът винаги е бил книгата, а знанието е на първо място. Това е част от него. Звезди няма свободно време, защото винаги търси. Семейството е първото гнездо, но учителят и средата също са важни. Неговата учителка в НПМГ Нели Георгиева бе първият човек, който усили това негово желание към науката. Тя му предложи и да отиде и на първото му състезание, за което направи игра и получи награда. Той започна да изучава интегрално смятане, когато съучениците му нямаха и понятие. Трябваше му, за да може да прави софтуер.
- Как се научи?
- Сам, намери справочници в интернет. Той обича да се самоусъвършенства и винаги търси как. Беше много зле по български език, имаше четворки и петици. Един ден неговата учителка ме попита как за една седмица е успял да изучи материал за две години назад по български език. А той беше намерил отново уроци в интернет.
- Явно за него са били важни и оценките.
- За него знанието е №1, а оценките са само цифри.
- Как можем да накараме детето да приеме, че знанието е №1?
- С много разговори. За него Космосът винаги е бил много интересен. Винаги се е стремил да разбере как Нютон, Алберт Айнщайн или Никола Тесла са стигнали до своите изводи. А те са стигнали до тях с много четене и знания. Децата трябва да разберат, че науката движи света.
Звездин винаги казва,
че иска да работи за
науката, но трябва да
бъде полезен за хората
Той иска да се върне в България, за да работи за образованието и знанието.
Още като ученик имаше идеи как може да се промени образованието, а зад него застанаха учителката му и директорът на НПМГ. Седна и написа програмата, която занесе на образователния министър Красимир Вълчев. Зад него винаги са стояли и заместник-министрите Деница Сачева и Карина Ангелиева, които помагат не само на него, а и на всички талантливи деца. Еврокомисарката с ресор “Иновации и младеж” Мария Габриел също му подаде ръка. Нашите институции обръщат внимание на такива деца, а не са абдикирали. Институтът по информатика и математика излавя младите хора, подготвя ги и ги катапултира към реализация.
- Много по-различни ли са днес децата?
- Да, те са изключителни, знаещи и можещи. Покрай Звезди и състезанията срещнах много млади и красиви умове. Те нямат завист един към друг. Всеки работи в своята сфера, гледа да бъде по-добър, но се подкрепят и не си завиждат.
Децата са бъдещето и трябва да се съобразяваме с тях. Всеки може да бъде носител на промяна, стига да го пожелае. Ако се носиш по течението, няма как да има промяна. Човек не трябва да се страхува да си наруши спокойствието. Неспокойният дух води напред и към прогрес.
- Според Звездин учениците трябва да избират сами какво да учат, а образованието да е фокусирано върху разбирането на материала, да е индивидуално и съобразено с ученика. Да се набляга на минимално количество теория и предимно на практика и упражнения. Вие как гледате на неговите предложения?
- Много положително, идеите са добри. Първо учениците са пишели на пясък, после на глина, папирус, а сега на компютри. Знанията се променят, а и начинът на преподаване.
- А на вас какво ви се иска да се промени в образованието?
- Наш докторант искаше да бъде учител и преподаваше физика в НПМГ. Той е много широко скроен човек, а не от старата генерация и се опитваше
да преподава по
интересен, различен
и пречупен начин
физиката. Съучениците на Звезди не го слушаха.
Да промениш преподаването, е една голяма стъпка, която трябва да бъде подкрепена от директора, от министерството. С децата трябва да се говори, тези неща с Макаренковата пръчка отдавна отминаха. Трябва да възбуди в децата желанието за знанието, ако те го нямат, трябва да продължиш да опитваш да го събудиш с примери. Както Теодосий Теодосиев прави в неговата школа. Трябва да докоснеш науката. И Веско успя. Учителят трябва да има индивидуален подход. При добрия учител не може да има преписване, защото ученикът ще е разбрал, че няма смисъл и трябва да се научи.
Може би това бе и една от причините Звезди да започне да се бунтува и да иска промяната.
- Имаше ли момент, в който е искал да се откаже и да е трябвало да го побутнете?
- На една от олимпиадите той се яви с първата си машина за ръкопис. Една вечер се прибра и ме попита дали има нещо, което да пише Х и У и да се командва. Първото, което ми дойде наум, е плотер, а имах такива стари в работата. И тази машина изникна от нищо, той вкара душа в нея, защото това бяха механизми, които бяха замлъкнали отдавна. За мен беше малко стряскащо какво е сътворил. Питах се откъде се е научил. Вярно е, че сега информацията в интернет е достъпна отвсякъде, но трябва да имаш способността да я отсяваш.
Той разбра много рано, че не трябва да вярва на всичко, което е в интернет пространството. Това бе първият му проект, който стигна до реализация в японска компания. Но точно с нея бе свързано и първото му разочарование, защото на тази олимпиада проектът му остана на 7-мо място. Но него не го интересуваше класирането, а защо. Един от професорите в Математическия факултет му обяснил, че машината не е достатъчно атрактивна. Но съдбата се намеси. Точно след два дена дойде предложение за международно състезание по информационни науки и трябва да се направи клип. И точно тази японска фирма го избра да бъде представител на България в състезанието CES 2017 Лас Вегас, което той спечели.
- С кое изобретение на Звездин се гордеете най-много?
- Машината за ръкопис, защото това бе негова идея. Защото тя е обучаваща се машина.
- Вие какъв ученик бяхте?
- Не съм бил отличник. От малък се интересувах от електроника. Майка ми ме заведе в пловдивския радиоклуб и там започнах да се занимавам по-сериозно с електроника. В гимназията се интересувах от математика и физика. Тогава направих първите си две изобретения - уред за центробежни и центростремителни сили, който направих от стар вентилатор, кутии и пластмаси. Другото беше уред, който улавя стоящите вълни, който представих на Техническо научно творчество на младежта. Там беше и Тодор Живков, а първият секретар на БКП ме потупа по гърба и каза: ей, момче, от тебе ще стане човек.
- Какъв съвет ще дадете на родителите, чиито деца нямат интерес към науката?
- Това е грешка на родителите. Личният пример е много важен в семейството. Трябва да се обяснява на децата, да се говори с тях, за да ги провокират да мислят. А не да им се налага нещо. Със забрана също не се постига нищо, защото тя пада в момента, в който родителят не е вкъщи. В нашето семейство не се пие, не се пуши, но никога не сме казвали на Звездин, че това му е забранено. Той ми е разказвал, че е опитвал алкохол, но сам достигна до извода, че не му харесва.
Сега работя към научноизследователския сектор към Софийския университет. Много съм щастлив да съм тук, защото се докосвам до тези млади и търсещи хора. Това ми е едно от най-любимите неща - да се уча от тях. Компасът на човечеството са младите.
- Липсата на забрани и свободата ли са ключът към доверието между детето и родителя?
- Да. Това помогна не само на нас, а и на него. Това е моята успешна рецепта. Децата трябва да се подкрепят.
Звездин накара компютъра да пише ръкописно и прогнозира цената на криптовалутите
Автоматизирано създаване на изкуствен интелект без човешка намеса е проектът, с който Звездин Бесарабов спечели престижния Европейски конкурс за млади учени.
Той влезе в третия випуск на “Отличниците на България” на “24 часа” заради изследователския си дух и постиженията в науката.
Още в 9-и клас успява да накара компютъра да пише ръкописно. Създава машина, която да разбере стила на всеки потребител и превръща написаното от него в ръкописен текст. Изобретението може да помогне в професии, при които има голям обем на писане, както и на хора в неравностойно положение.
Проект на Звездин показва как може да се прогнозира цената на криптовалутите. Чрез изкуствен интелект той анализира публично достъпната информация за всеки трансфер в съответната валута и на тази основа определя как ще се промени интересът към нея в бъдеще.
Звездин учи компютърни науки в University College London. За него образованието е много важно и той планира да се върне и да работи за развитието на науката и училището. Той подготви и предложение за промяна в гимназиалната система и го изпрати на образователния министър Красимир Вълчев. “Надявам се скоро да бъде прието и училището да бъде малко по-приветливо. Идеята е, че ако ученик има интерес в някаква сфера – например информатика или математика, добър е в нея и постига резултати на състезания, може да подаде молба до директора да бъде освободен от тези часове”, обясни предложението си Звездин. Според него сега учениците биха приели всякаква възможност да не са на училище не защото не искат да учат, а защото учебният процес ги отегчава до такава степен, че вече асоциират думата “учене” с “мъчение”.
Извън науката той обича да кара планинско колело, кънки на лед и да композира на пиано.
Коментари (0)
Вашият коментар