Бебетата, които "общуват" по-малко с родителите, проговарят по-късно.
Важен фактор за развитие на комуникацията между родители и деца е привързаността, която се развива чрез докосванията, зрителния контакт, усмивката и начинът, по който бебето се гушка в майката или бащата. При късно проговaрящите деца се наблюдават отклонения във взаимоотношенията им с родителите.
Някои възможни причини за по-късно проговаряне:
Детето нe вокализира на три месеца.
Детето не играе с играчки, а с предмети на родителите.
Детето не общува с родителите, а с предметите.
Детето ползва собствена жестова реч, като заместител.
Детето няма възможност да се включи в разговора поради непрестанен речеви поток от страна на родителя и се демотивира да говори.
Какво да направим, да за общуваме полезно с детето си и да му помогнем да проговори по-бързо?
Назовавайте всичко около себе си. Вашето дете все още не знае имената на предметите и вие трябва да направите така, че то да започне да ги асоциира с техните названия. Гласно назовавайте всички предмети, които се намират около вашето бебе - топка, чаша, легло, кукла, лампа, стол и т.н. Назовавайте и частите от тялото - очичките, носленцето, устничките, а след това приканвайте детето да ги посочва.
Важно е не само да говорите на бебето, но и да го оставите и то да общува с вас. Дори и да не различавате никакви смислени думи, слушайте внимателно бебешкия му език и се включвайте от време на време. Може би ви изглежда смешно, но бебетата се радват на това, че слушате техните приказки и реагирате с физиономии, защото това ги стимулира да подобряват начина си на комуникация.
И не последно място - не говорете на бебето на бебешки, а като на голям човек. Така то много по-лесно ще започне да говори правилно, защото ще иска да ви имитира. Използвайте ясни и лесни думи, които то може да усвои без затруднение. Няма нищо лошо обаче да използвате детските думички, като например "бау-бау", "мяу-мяу", "ам-ам" и т.н. Те са по-атрактивни и интересни за децата, съответно и по-бързо се научават да ги употребяват, свързвайки ги със съответните животни.
Коментари (0)
Вашият коментар