Семейство спечели 760 000 долара от видео, разиграно на онлайн търг
Kато повечето родители вероятно и вие често снимате щуротиите на децата си и след това се двоумите дали да ги споделите в социалните мрежи. От една страна, сте изкушени да направите съпричастни приятелите си, но пък ви гложди и онази натрапчива мисъл, че не е много справедливо да го правите. Защото един ден това онлайн минало, което сте им създали, може да ги преследва. Да се чувстват засрамени от него или пък задължени да следват определен модел на подражание.
Една история от последните дни обаче вдъхна доста кураж на разколебаните по въпроса родители. Английско семейство успя да продаде за 760 000 долара клип на две от общо четирите си момчета, направен през 2007 г. Става въпрос за 55-секундно видео, на което се вижда как 3-годишният Хари пъха пръст в устата на едногодишния си брат. Първоначално това му харесва, но след като малкият стиска здраво уста, той прави физиономии, издаващи болка и казва: “Чарли ми ухапа пръста”, което става и заглавие на клипа.
Той е качен в ютюб от баща им Хауърд Дейвис-Кар, за да го покаже на техния кръстник в САЩ и други близки. След като това се случва, решава да го изтрие, но изведнъж установява, че е гледан хиляди пъти и броят им се увеличава непрекъснато. “Замислих се защо всички тези хора се интересуват от него, със сигурност нямах толкова много приятели”, спомня си Хауърд. 52-годишният мъж е мениджър на технологична компания и притежава усет за новостите в социалните мрежи, но растящата популярност на видеото доста го изненадва, защото не го смята дори за толкова забавно. Затова решава да го остави в мрежата, за да види какво ще се случи.
Когато клипът се превръща в най-гледания в ютюб, към семейството започват да валят оферти за реклами. “Трябваше да вземем решение – приемаме ли това като нещо, от което можем да направим повече, или го оставяме свободно в мрежата, за да бъде експлоатирано от други и те да печелят от него”, разказва бащата пред “Дейли мейл”. Спират се на първия вариант, но си обещават да не превръщат това в основен бизнес, въпреки че правят още няколко клипа на момчетата си, които отново пускат в ютюб. Те също са популярни, но не толкова, колкото е първият. До момента той е гледан 883 млн. пъти.
Семейството участва в редица реклами, сред които на американските авиолинии. “Отказахме много повече неща, отколкото направихме. Бях ясен, че не искам да е твърде натрапчиво или да пречи на обучението на момчетата”, обяснява Хауръд. Той избягва да посочва точната сума, спечелена от видеото, но според някои медийни публикации е над милион паунда още преди онлайн търга за клипа. Определя приходите най-общо като променящи живота. “Винаги със съпругата ми Шели сме имали добра работа, но тези допълнителни доходи ни позволиха да имаме четвърто дете и да сме сигурни, че можем да изпратим всички в частно училище”, разкрива бащата. Той смята, че видеото е станало толкова популярно, защото е универсално. Не се изисква да знаеш английски, за да го разбереш. Освен това през 2007 г. все още няма толкова голямо предлагане на подобни онлайн продукти.
Mного обаче са шокирани, когато научават, че “Чарли ми ухапа пръста” е открит на компютър на Осама бен Ладен след смъртта на най-издирвания терорист. Така че, когато преди известно време решават да продадат видеото, изпитват и известно облекчение. 17-годишният Хари и 15-годишният Чарли приемат със смесени чувства големия шум около клипа. Разбира се, радват се на неговия успех, но вече е трябвало да го гледат толкова пъти и да говорят за него, че им е омръзнало. Майка им Шели пък изобщо не разбира какво се случва, особено след като през последната седмица отново са засипани от молби от журналисти за интервюта.
Причината е, че “Чарли ми ухапа пръста” вече пише нова част от историята на интернет. Той е продаден чрез най-новия феномен в света на криптовалутите NFT. Non-fungible token, или незаменяеми токини са частици дигитално съдържание, което позволява онлайн колекционерски артикули да се търгуват. Те са нещо като сертификат за продажба на оригинални версии на популярни видеа, мемове или туитове, сякаш са изкуство. Това е много доходен бизнес за тези, които притежават клипове с милиони гледания, съобщава Би Би Си. NFT се разглеждат като колекционерски предмети и възможност за инвестиция, подобна на криптовалутите, тъй като се очаква стойността им да се увеличава. Купувачите обикновено не придобиват авторски права, търговски марки или еднолична собственост върху онлайн продукта, а само върху неговата автентичност. Затова често самоличността им остава скрита.
В случая с “Чарли ми ухапа пръста” основното наддаване се случва между два анонимни акаунта - 3fmusic и mememaster. Според условията на онлайн търга клипът трябваше да бъде премахнат от ютюб на 23 май, но той продължава да е там. На купувача се дава право да направи и нова негова комична версия, която да включва основните герои Хари и Чарли.
До момента семейството им не е съобщило дали мистериозният собственик на видеото вече се е свързал с тях. Те обаче са категорични, че не смятат да променят начина си на живот чрез купуване на нова къща или спортна кола. Когато разбират за спечелената внушителна сума, излизат на вечеря в ресторант. Докато шеговито правят планове как да я похарчат, майката Шели казва, че иска нова градинска барака, а момчетата с облекчение въздъхват, че таксите им за следване са осигурени и няма да трябва да кандидатстват за хиляди паунди кредити, както правят повечето английски младежи на тяхната възраст, които отиват в университет.
Според бившия служител на аукционната къща “Кристис” Чарлс Олсоп в концепцията за купуване на NFT няма никакъв смисъл. “Смятам, че хората, които инвестират в него, са леко балами, но се надявам да не загубят парите си. Идеята да купиш нещо, което просто го няма, е странна”, обяснява той пред Би Би Си. “Кристис” обаче вече е успяла да продаде дигитални произведения на изкуството за 69 млн. долара срещу NFT, след като те започват да се рекламират като цифровия отговор на колекционерството след бума на криптовалутите.
Момиче продаде своя снимка за половин милион долара
21-годишната американка Зои Рот също успя да спечели внушителна сума от своя детска снимка, станала изключително популярна в интернет. Фотографията бе продадена чрез NFT през април за 473 000 долара.
Тя е направена от нейния баща през 2005 г. Тогава Дейв и 4-годишната Зои отиват да видят контролиран пожар за изчистване на имот в Северна Каролина. Момичето позира с дяволита усмивка на фона на пламъците.
Дейв Рот е любител фотограф и участва през 2008 г. с тази снимка в конкурс. Печели го и след като фотографията е пусната в интернет към съобщение за победителите, започва да става изключително популярна. Наречена е “Момиче бедствие” и е споделяна милиони пъти. Направени са и стотици мемове от нея по повод разтърсващи и катастрофични събития.
“Аз не бих създала нито едно от тези изображения, но обичам да ги виждам, защото показват колко креативни могат да са хората”, споделя Зои пред “Ню Йорк Таймс”. Тя се чувства щастлива от преживяването, което интернет ѝ предоставя с нейната снимка. Семейство Рот са избрали схема на NFT, която им позволява да си запазят авторските права и да получават 10% от всички бъдещи продажби на фотографията. Част от получените близо половин милион долара смятат да дарят за благотворителност, а с друга Зои да покрие студентския си заем.
Коментари (0)
Вашият коментар